Czym smarować narty?

Odpowiednia pielęgnacja nart biegowych i zjazdowych sprawi, że zadbasz o ich funkcjonalność. Od razu poczujesz różnicę na stoku, ponieważ narty będą miały lepszy poślizg, a jednocześnie zyskasz lepszą przyczepność do podłoża. Dowiedz się, czym smarować narty i jak zrobić to prawidłowo.

Dlaczego warto zadbać o regularne smarowanie nart biegowych?

Nasmarowane narty zmniejszają tarcie między nartami a śniegiem. Dzięki temu możesz jeszcze płynniej i szybciej poruszać się po stoku. Odpowiednio dobrane smary zwiększają też przyczepność nart, co ma ogromne znaczenie na stoku, a także wtedy, gdy szybko zmieniają się warunki pogodowe.

Prawidłowy proces smarowania nart ma duże znaczenie dla jakości i żywotności sprzętu zimowego. Dlaczego? To sposób na konserwację nart oraz skuteczna ochrona ich powierzchni przed zużyciem. Zadbaj zatem o regularne smarowanie, aby móc dłużej korzystać z ulubionych nart.

Czym smarować narty?

Smarowanie nart to ważny proces, a wybór smaru ma wpływ na komfort jazdy, a nawet na Twoje bezpieczeństwo. Przede wszystkim powinieneś dopasować smar do nart do warunków, jakie panują na stoku, temperatury powietrza oraz stylu jazdy.

Najpopularniejsze są dwa rodzaje smarów – poślizgowe i odbiciowe. Sprawdź, czym się wyróżniają.

Smary poślizgowe

Smary poślizgowe są przeznaczone do spodów nart, a ich najważniejszym zadaniem jest zmniejszenie tarcia między nartami a śniegiem. Umożliwia to płynne i szybkie poruszanie się po stoku. Istnieje kilka różnych rodzajów smarów poślizgowych, oto one:

  • uniwersalne – nadają się do szerokiego zakresu temperatur, a także w zmiennych warunkach pogodowych;
  • zimowe – w zależności od temperatury możesz wybrać smar niebieski (dobry przy temperaturach poniżej -20 st.C) lub też czerwony smar (sprawdzi się, jeśli temperatura waha się od -4 do -14 st. C);
  • wiosenne i jesienne – to inaczej smar pomarańczowy, który sprawdzi się na ślizgi i mokry śnieg.

Smary odbiciowe

To smar właściwy do jazdy po stromych i krętych trasach. Tym, co wyróżnia smar odbiciowy, jest miejsce jego aplikowania – preparat należy nakładać na krawędziach nart. Dzięki temu zyskasz większą kontrolę podczas skręcania, a także odpowiednią przyczepność nart do podłoża. Tym samym nawet podczas pokonywania zakrętów z większą prędkością nie wypadniesz z trasy i nie stracisz równowagi.

Jak smarować narty – samodzielnie czy profesjonalnie?

Ważne jest nie tylko to, czym smarować narty, ale również, jak to robić. Możesz samodzielnie wykonać smarowanie nart lub skorzystać z pomocy profesjonalnego serwisu.

Jeśli umiesz smarować narty biegowe, to możesz samodzielnie wykonać to zadanie. Dzięki temu zaoszczędzisz pieniądze i zdecydujesz o tym, jakie smary znajdą się na nartach. Pamiętaj jednak, że potrzebny Ci jest do tego odpowiedni sprzęt. Choć możesz też sobie poradzić bez profesjonalnych urządzeń, np. podczas rozprowadzania smaru możesz wykorzystać żelazko do prasowania ubrań. Najlepiej, jeśli to będzie stare urządzenie z możliwością regulacji temperatury, a bez problemu dopasujesz ją do temperatury topnienia wybranego smaru.

Co, jeśli nie wiesz, jak nakładać, rozprowadzać czy też wybierać smar do nart? Wtedy warto zdecydować się na usługi profesjonalnego serwisu. To wygodna, choć dość droga opcja. Jednak już będąc na stoku, z pewnością poczujesz różnicę podczas jazdy na nartach.

Najlepsze metody smarowania nart

Jesteś zdecydowany na samodzielne serwisowanie nart zjazdowych lub biegowych? Zatem dowiedz się, jak krok po kroku należy wykonać smarowanie nart.

  • Usuń pozostałości smaru – przygotowanie nart rozpocznij od dokładnego wyczyszczenia spodu nart z brudu i starych smarów. Użyj do tego specjalnego sprzętu lub szczotki.
  • Przygotuj smar i żelazko – ustaw temperaturę żelazka tak, aby można było stopić smar. Podczas ustawiania temperatury kieruj się zaleceniami producenta.
  • Nałóż smar – nałóż kropelkę smaru na spód nart co 5-10 cm. Możesz też zaaplikować smar bezpośrednio na żelazko.
  • Rozprowadź smar – z pomocą żelazka rozprowadź smar na całej powierzchni ślizgu. Pamiętaj o tym, żeby nie zatrzymywać żelazka w jednym miejscu zbyt długo, aby uniknąć przegrzania i uszkodzenia nart.
  • Wypoleruj narty – po nałożeniu smaru, użyj specjalnej szczotki do polerowania nart. Pociągnij szczotką wzdłuż spodu nart, aby usunąć nadmiar smaru i nadać im połysku. Możesz to też zrobić przy pomocy cykliny.
  • Odczekaj i sprawdź efekt smarowania – najlepiej, jeśli zostawisz narty na kilka godzin, aby zdążyły dobrze wyschnąć. Następnie sprawdź, czy narty są gotowe do jazdy. Wystarczy, że dotkniesz spód nart i ocenisz, czy jest gładki i nielepiący.

Jakie są temperatury topnienia smaru?

Temperatura topnienia smaru jest bardzo ważna do prawidłowego rozprowadzenia preparatu, co ma wpływ na ślizg nart. Warto wiedzieć, że dokładna temperatura zależy od składu chemicznego oraz przeznaczenia nart. Przygotowaliśmy dla Ciebie krótką ściągawkę, dzięki której będziesz wiedział, jaką należy ustawić temperaturę żelazka, żeby móc przystąpić do rozprowadzania smaru.

  • Wosk uniwersalny – temperatura topnienia to ok. 60-70 st. C.
  • Wosk zimowy – temperatura topnienia to ok. 40-60 st. C.
  • Wosk wiosenny i jesienny – temperatura topnienia powyżej 70 st. C.

Jak pozbyć się starych smarów z nart?

Istnieje kilka sposobów na pozbycie się starego smarowania nart. Jak możesz to zrobić? Skorzystaj z jednej z poniższych metod:

  • specjalny środek do usuwania smaru – zazwyczaj ma postać płynu lub aerozolu;
  • gorąca woda z mydłem – możesz spróbować zmiękczyć smar przy pomocy gąbki namoczonej w gorącej wodzie;
  • specjalne urządzenia do usuwania smaru – możesz użyć strugaczki do smarów lub plastikowego noża, ale uważaj, żeby nie uszkodzić powierzchni nart.

Czy są narty, których nie trzeba smarować?

Smarowanie nart wydaje Ci się zbyt czasochłonne i kosztowne? Zatem możesz wybrać narty, które w ogóle nie wymagają smarowania, ponieważ mają specjalną powłokę P-Tex. Działa podobnie, jak smar, dzięki czemu zapewnia dobrą przyczepność i minimalizuje tarcie.

Możesz też zakupić narty biegowe, których nie trzeba smarować, ponieważ mają strukturalną konstrukcję spodu. 

Bestsellery

Śniegowce Moon Boot ICON LOW NYLON
Śniegowce Moon Boot ICON LOW NYLON Śniegowce Moon Boot ICON LOW NYLON
Dostawca
MOON BOOT
Zwykła cena
800,00 zł
Cena sprzedaży
 800,00 zł
Cena jednostkowa
za 
Śniegowce Moon Boot ICON LOW NYLON
Śniegowce Moon Boot ICON LOW NYLON Śniegowce Moon Boot ICON LOW NYLON
Dostawca
MOON BOOT
Zwykła cena
800,00 zł
Cena sprzedaży
 800,00 zł
Cena jednostkowa
za 
Śniegowce Moon Boot ICON LOW GLANCE
Śniegowce Moon Boot ICON LOW GLANCE Śniegowce Moon Boot ICON LOW GLANCE
Dostawca
MOON BOOT
Zwykła cena
900,00 zł
Cena sprzedaży
 900,00 zł
Cena jednostkowa
za 
Śniegowce Moon Boot ICON FAUX FUR
Śniegowce Moon Boot ICON FAUX FUR Śniegowce Moon Boot ICON FAUX FUR
Dostawca
MOON BOOT
Zwykła cena
Wyprzedane
Cena sprzedaży
 1.280,00 zł
Cena jednostkowa
za 
Śniegowce Moon Boot ICON FAUX FUR
Śniegowce Moon Boot ICON FAUX FUR Śniegowce Moon Boot ICON FAUX FUR
Dostawca
MOON BOOT
Zwykła cena
Wyprzedane
Cena sprzedaży
 1.280,00 zł
Cena jednostkowa
za 
Śniegowce Moon Boot ICON LOW FAUX FUR
Śniegowce Moon Boot ICON LOW FAUX FUR Śniegowce Moon Boot ICON LOW FAUX FUR
Dostawca
MOON BOOT
Zwykła cena
Wyprzedane
Cena sprzedaży
 1.190,00 zł
Cena jednostkowa
za 
Śniegowce Moon Boot ICON LOW FAUX CURLY
Śniegowce Moon Boot ICON LOW FAUX CURLY Śniegowce Moon Boot ICON LOW FAUX CURLY
Dostawca
MOON BOOT
Zwykła cena
1.140,00 zł
Cena sprzedaży
 1.140,00 zł
Cena jednostkowa
za 
Śniegowce Moon Boot ICON FAUX CURLY
Śniegowce Moon Boot ICON FAUX CURLY Śniegowce Moon Boot ICON FAUX CURLY
Dostawca
MOON BOOT
Zwykła cena
1.190,00 zł
Cena sprzedaży
 1.190,00 zł
Cena jednostkowa
za